lørdag 13. oktober 2007

Opplegg kap 2 - Celler er grunnlaget for alt liv

I kapittel 2 skal vi lære om 4 ulike temaer;
1) Mikroskop (Terje, Hans-Wilhelm, Erik, Jørgen)
2) Cellen er byggesteinen (Kim, Ida, Erol, Daniel, Stine, Oda, Tanita, Ragne)
3) Encella organismer (Nora, Matias, Renate, Martine)
4) Fra celle til organisme (Vilde, Kristine, Steffen, Therese, Mats, Tor Arne)

Jeg har delt dere inn i 4 grupper. Hver enkelt elev er nå ferdig med sitt lysbilde i PowerPoint (Martine, Erik og Tor Arne mangler muligens noe). Jeg skal sette sammen alle lysbildene innenfor ett tema og lage en tema-presentasjon for hvert tema.

Krav til elevene i arbeidsperioden:
1. Du skal lage ett lysbilde i PowerPoint fra avsnittet du har fått tildelt
2. Du skal lese temasidene slik at du blir ekspert på gruppens tema
3. Du skal svare på alle nøkkelspørsmålene til ditt tema
4. Gruppen skal diskutere nøkkelspørsmålene og bli enige om løsning
5. Gruppen skal lage en prøve som resten av klassen skal besvare etter at temaet er presentert
6. Gruppen skal framføre sitt tema foran klassen ved hjelp av PowerPoint, alle skal presentere ett lysbilde
7. Du skal gjennomføre 3 prøver som de andre gruppene har laget fra sitt tema
8. Gruppen har ansvar for å rette de andre elevenes prøver
Alle elevene på hver gruppe skal kunne besvare nøkkelspørsmålene til sitt tema.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Vibeke.!
Jeg synes det var en bra måte å jobbe på.
Selvfølgelig var det litt krevende, men sånn er det jo alltid hvis du skal klare noe. Jeg fikk mye ut av det!
Jeg kunne godt ha tenkt meg å jobbe på en slik måte igjen.
Klem fra Vilde

Anonym sa...

Hei!

Oppgaven var en enklere måte å lære på...vi lærte det bedre selv siden vi måtte lære det bort til andre. Jeg gruet med ikke fordi jeg viste hva jeg hade lest om.
Jeg glederr meg til neste presentasjon. Jeg har ikke brukt bloggen hjemmme fordi jeg glemmer hva siden heter, kan du skrive det på fronter?

Hilsen Therese

Anonym sa...

Hei!
Jeg syntes å jobbe sånn som vi gjorde var veldig bra!
Jeg kjønte mye, og fikk lært mye:D
Jeg vil jobbe sånn igjen:D
Hilsen Erik & Terje!

Stine.E =D sa...

Hei Vibeke :)

1.Krevende: Jeg Syns Det ikke Var Så veldig Krevende Men Litt :P
2.vanskelig: Det Var ikke Så Veldig Vanskelig. . . Men Det Var Veldig Lærerikt!
3.Jeg Syntes Jeg Lærte Mere Av dette enn og Lese i Boka!:)
Fordi Du husker mye mere når du Skriver det ned Og Må Huske Det Til Spørsmål!
4.DEt Var Ikke Så Fælt Og Presantere Dette Emnet Muntelig..Jeg Hadde Trodd Det Skulle Gå Værre.. :P
men Jeg "GLEDER" meg Heller Ikke til Neste Selvom Jeg ikke Gruer Meg ..! :D
Det er Ganske Morsomt Og Bruke Power Point, Og Jeg syns At Det er Gøy Og Ha Data I UnderVisningen :)

Jeg Benytter Meg Av Bloggen Hjemme..
Men Nå Har Jeg internett Problemer Hjemme..

Hilsen Stine. 8A.

Anonym sa...

hei.

JEG syntes det var gøy å jobbe sånn som dette. jeg synte vi lærte mye spessielt av mats. jeg vil gjerne jobbe sånn igjen
hilsen erik

Anonym sa...

Hei Vibeke!

Jeg syns at dette har vært en fin måte å jobbe på.
Det var ikke for vanskelig og ikke for krevende, helt passe. Det var en grei måte og jobbe på, mye morsommere enn å lese i boka. jeg gruet meg ikke til å presentere før jeg kom opp, da kilte det litt i magen :P
Jeg kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til neste muntlig prestasjon, men jeg gruer meg ikke heller. Power point og pc på skolen er supert!

Noen ganger kan det hende jeg stikker innom bloggen og bare sjekker om det har kommet noe nytt. Ingen problemer med internett hjemme !
Klem fra Nora :D

Anonym sa...

Jeg syntes det var ganske greit å jobbe sånn som dette, jeg syntes det ikke var så veldig vanskelig.. Det var litt vanskelig å skjønne helt hva vi skulle gjøre med en gang.. Jeg syntes det var mye bedre enn å lese i læreboka. Det var ikke noe særlig for mye arbeid heller. Jeg gruet meg ikke til å presemtere muntlig, men når vi skulle gå opp gruet jeg meg litt, men det gikk over når jeg sto å så på de andre på gruppa framførte. Jeg gruer meg ikke til neste muntlige presentasjon, men jeg gleder meg ikke heller. Det var moro med Power Point jeg syntes det var bare kult med data i undervisningen. Jeg bruker ikke bloggen noe særlig, men jeg skal begynne litt mere. Jeg har ikke noe problem med internett hjemme, men noen ganger klikker den.
Klem og hilsen fra Tanita(=)

Anonym sa...

Hei Vibeke !

Jeg synes den måten vi jobba på var helt grei. Det var ikke for vanskelig eller for krevende. Jeg synes det var morsommere enn å lese i boka.
Det var ikke for mye arbeid. Det var passe. Jeg gruet meg ikke akkurat til presentasjonen, men jeg gledet meg heller ikke. Jeg gleder meg ikke akkurat til neste muntlige presentasjon, men gruer meg ikke heller.
Jeg synes det var moro med bruk av Power point, og det var moro med data i undervisningen.
Jeg har ikke brukt bloggen i naturfag noe særlig hjemme for vi har ikke internett :P
Klem fra Ida ;D

Anonym sa...

Hei...

Jeg syntes det var en morsom måte å jobbe på. det var ikke for vanskalig eller krevende, det var akkurat passe. og jeg lærte nok mer av det enn å lese i boka.
jeg gruet meg ikke til å presentere muntlig men jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle gjøre det(om jeg sbare skulle lese opp hva det sto eller fortelle mer om punktene)jeg gleder meg ikke akkurat til neste presentasjon men jeg gruer meg ikke heller.
Det var moro å bruke PowerPoint.
Jeg er på bloggen ganske ofte for å skjekke om det er noe nytt.(ca 3-4 ganger i uka)
Jeg har ikke no problemer med internett hjemme

klem <3